måndag 26 oktober 2009

Våren

shit pommes, men jag längtar till våren. inte bra. känner att mörkret är lite extra skrämmande i år. tur att Winnerbäck, SPA och julen kommer och förgyller hos mig. och barnens solsken varje dag. idag började mamman ett nytt litet projekt: lära ellen&ester att somna själva i sitt rum. innan har jag alltid suttit på en stol mellan deras huvudändar och sjungit och hållit på. ny strategi idag. den går ut på att stolen jag sitter på ska flytta sig närmre och närmre dörren och så småningom utanför rummet. idag satte jag mig alltså en bit bort och läste en bok (Ditt kompetenta barn - Jesper Juul). jag spelade ointresserad av vad de hade för sig i sängarna. ester blev rätt sur - MEN de somnade mycket fortare än vanligt. min plan är att vara ute ur rummet lagom till nästa måndag. vi får se. projektet efter detta: försöka få slut på att alla barn kommer till oss VARJE NATT. ska alltså prova att söva om dem i sina sängar så att de inte måste ned till oss för att somna om. jag VET att det är mitt eget fel att vi är i den sits vi är i...men min ork har inte tidigare räckt till. att de somnar om fortast möjligt har varit första prioritet. och det gör de i vår säng. men först ska de alltså somna själva i sitt rum. kul med projekt som förgyller vardagen ;)

det gick bra på jobbet idag. skönt att vara åter. det skaver oroväckande i min hals och det är kanske därför jag är lite extra osugen på höst/vinter i år. orkar inte med alla sjukorna.

fick en så himla mysig stund med E ikväll. hon gillar när man berättar saker. idag berättade jag om min favvogrej - kroppen. om musklerna, lederna, hjärnan, hjärtat, magsäck, tarmar osv... vi kom in på livmodern också... jag berättade att det krävs en kvinna och en man för att det ska bli en bebis i livmodern. E vet inte hur barn blir till. hon har aldrig frågat. när jag berättat att det krävs en kvinna och en man så sa hon. "nej, mamma, för den där tjejen ska ju få barn och det är ju två mammor i den familjen!". och hon har rätt. det finns två mammor här i byn som ska ha barn. det kan jag inte säga emot. hur blir det barn då, frågade jag. E svarar: "barnet växer lääääääääänge i magen och sedan när den ska ut så åker föräldrarna till Östra och där ploppar den fram ur snippan". easy peasy lixom. jag älskar barn. deras tankar och deras inre värld. så fascinerande. så uppiggande!

nu ska jag dricka temedhonung och somna tidigt. läser Änglarösten nu. väldigt bra skriven precis som Kvinna i grönt som jag läste nyss. samma författare. emellan läste jag Musselstranden... också bra, men den nämnde jag nog häromdagen.

dax för te alltså.

3 kommentarer:

Esmeraldah sa...

"ploppar den fram" :-D

Vikkan sa...

älskar dina söta inlägg!

Ska du på Winnerbäck på lördag???

Jag fick helt plötsligt köpa en biljett av en kompis så jag ska dit! Wieee! Ska bli trevligt för honom har jag aldrig hört live!

Kram vännen
/Vikkan

Linda sa...

winnerbäck är bäst. han har varit min favvis i MÅNGA år. kram tillbaka vännen!!!