torsdag 8 november 2007

Kärleken

igår var J ledig. plikta, burger king och sen inköp av ny bilstol till E. en härlig dag.

dagen idag började mardrömsaktigt med konflikt med E på morgonen innan hon skulle till dagis. som vanligt tar dessa ALL min energi och innebär stor påfrestning. på eftermiddagen hade vi det super, E och jag, hon sa inget om morgonen och verkade må så bra som alltid. konflikter tär mer på päronet än barnet alltså?

ikväll har mina tjejer varit här. mitt tjejgäng alltså. brukade kalla oss det lesbiska kollektivet. en lång historia som började i Hultsfred 1999, tror jag. nu är vi iallafall nästan 10 år äldre och för mig är det så tydligt. att vi växer isär alltså. alla har sitt. minnena är större än det nu gemensamma och frågan är hur länge det håller. det är det där med vänskap igen. ganska svårt. man måste fundera och välja aktivt sina vänner, tror iallafall jag. precis som att man aktivt väljer sin kärlek. varje dag. Jonas Gardell pratar om det ofta. det aktiva valet. jag har ju liksom inte valt J en gång och sen är det kört. jag väljer ju honom varje dag. man måste vara medveten om att man alltid väljer. jag hävdar alltid att man ALLTID HAR ETT VAL. inte alla håller med. och det är ju också uppfriskande.

jag har sorterat papper idag och varit jätteduktig. duktig duktig Linda. en sak att stryka från "att-göra-före-det-att-bebisarna-kommer-listan". inbillar mig nämligen att så fort de kommit så kommer jag inte ha tid med någonting annat än att vara mamma.

nu väljer jag att gå och lägga mig!

Inga kommentarer: