lördag 24 november 2007

Tjugosex!

ja, då var jag alltså tjugosex år nu då.

igår på stora dagen uppvaktades jag med frukost på sängen av E och J. sötnosarna sjöng så fint för mig!!! jag fick en adressbok som jag önskat, en annan bok och så en söt liten moj som man hänger på nyckelknippan. födelsedagen flöt på i stilla ro annars. våfflor till lunch (då kom J's bror också)... sen bytte J till vinterdäck och på eftermiddagen vart vi till affären och handlade. många fina kom ihåg mig och ringde! då blir man glad. var tröööööööööööööööööött på kvällen, som alltid.

idag har min kusin vart här en sväng. bara på en kopp te. sen när hon gått lagade E och jag grekiskt medan J var och hämtade min gamla farmor i borås. mamma, pappa, syster, farmor och vi åt middag och hade trevligt. jättegott om jag får säga det själv! fick finfina saker från bodyshop av både syrran och mor&far. känns lyxigt. jag är såååååååååååååå dålig på att unna mig sånt själv. med begränsad budget går man ju knappast till bodyshop och köper produkter för en tusing eller så. men nu ska det blir lyxigt värre här. extra skönt att ha lite lyx och känna sig lite fin när man annars mest ser ut och känner sig som en heffaklump.

och nu är jag helt slut igen. har ju inte gjort så mycket egentligen idag. lagat middag och varit uppe hela dan. men inget mer. men det liksom räcker. kroppen värker nu. benen är svullna och ryggen och fogarna är ömma. sammandragningarna ökar i frekvens om kvällen också. särskilt när jag inte vilat nån gång under dagen. feel like a very old person.

min lilla farmor också. sååååååååååååå fint och sååååååååååååå gammal. hon blir 93 i februari. och hon blir äldre och äldre för var gång jag ser henne. hon blir liksom mindre. hör sämre. ser sämre. hon talar inget om framtid eller knappt om nutid. bara om dåtid och gamla minnen. om roliga saker som barn sagt och om saker som hände då hon växte upp i halland för sisådär 90 år sen. det var verkligen andra tider. ibland liksom tror jag att vi har så mycket att lära av de gamla. dagens samhälle respekterar äldre alldeles för dåligt. farmor är gammal och hänger inte med lika bra. MEN hon är ju en stark kvinna som upplevt mer sorg och glädje och annat än de flesta. hon har fostrat tre barn. hon är värd all respekt och får det av mig. farmor elin. om en av pussarna i magen är en flicka vill jag att hon ska heta elin. men J är tveksam.

Inga kommentarer: