torsdag 3 december 2009

Sovit

det här med VAM är inte så effektivt. jag har sovit bort tre dagar. eller iallafall två. den första hemmadagen försökte jag sova men var tvungen att vara upprätt för att inte hosta ut allt jag har inuti mig.

det var nog bra att jag var hemma denna veckan. samtidigt är jag en sån där som ALLTID får dåligt samvete när jag inte jobbar. jävla mig. inte ens när jag hostar så jag kräks kan jag inse att jag behöver vara hemma. bläk för arbetsmoral.

nu när jag sovit har jag ätit frukost (klockan 14!) och nu sitter jag här vid datorn. grannarnas tak som jag ser till höger om mig där jag sitter. det är täckt med fin frostbeklädnad. kylan har kommit som en välsignelse. ljuva kyla! vi slipper det gråa och regnet. barnen har overallerna igen. hoppas på en frostig jul iallafall. snö är nog att be om för mycket. iallafall här på framsidan där vi bor.

när jag hämtat de små ska vi kila över till våra nya tvillinggrannar! jag råkade visst köpa en liten grej till dem. tror dock vi får stanna utanför dörren eftersom vi är förkylda. mest jag. det får deras mammor avgöra. såg lite bilder av dem på FB och får gråten i halsen. två små flickor som ligger tätt ihop med Regionens täcke över sig. minnen minnen minnen. mina små fjun är större nu. nästan 2 år. i natt sov jag med ellen och ester på var sin sida om mig. ellen klättrade hela tiden upp på mig (hon har börjat bli mer närhetstörstande igen) och det slog mig hur STOR hon är. så låååååång. lilla lilla ellen. lilla ester. är ni stora nu? i morse var det esters tur att öppna paket förresten. hon var såååååååå lycklig efter att ha fått väntat i två dagar. hon valde en exakt likadan paket som ellen öppnade igår. hon fick följaktligen också lera. fast gul. E gjorde årets finaste iakttagelse: "mamma, även om vi öppnar paket var tredje dag och den gula leran är mest esters så kan vi ändå ha allting tillsammans. det blir roligare." söta sötaste E.

var förresten till Östra i morse med E efter att vi lämnat ellen&ester på dagis. dags för blodprov igen. och längd och vikt-kontroll. har nog inte skrivit det förut. E går på tillväxtkontroll på Östra var tredje månad. mäter olika hormonnivåer. jag har inte velat skriva om det förut för att det är så känsligt. inbillar jag mig. för E. även om hon verkar obekymrad. hon förstår nog inte exakt vad det handlar om. J frågade henne om hon visste varför de skulle ta blodprov: "för att de ska kolla att jag mår bra", svarade vackraste då. och lade till: "för det har mamma redan förklarat för mig, pappa." när det gäller barn ska man nog akta sig för att göra saker svårare än de är.

1 kommentar:

Evelina sa...

Det här med arbetsmoralen måste man nog lära sig att inte gräva ner sig i..skitlätt..Omöjligt skulle jag påstå om man är så som person. Däremot KAN du inte göra något åt det om DU är sjuk, eller barnen, det bara är så.
Jag tror folk som har/haft egna nyblivna-dagis-barn vet precis vilket dilemma man står i(Om de är "begåvade" med samma moral, vill säga) Antingen är barnen sjuka eller så har man själv blivit smittad av den fruktade dagis-bakterien. Det bara är så denna tid. Blä. Krya-på-dig-kramar i vilket fall, även om det inte hjälper mot moralen..
Kram