tisdag 29 september 2009

Peter

måste bara först börja med att säga hur glad jag blir av era kommentarer. i förra inlägget... Carola, Evelina och Karin...TACK. blir varm av tröstande och igenkännande ord. idag är en bättre dag. vi pratade med E igår och det var lugnare idag. ny strategi. J och jag är båda babbelmajor och vill förklara alldeles för mycket, tror jag. E blir bara förvirrad. istället för långa utläggningar får man göra det enkelt: "du får ta din jacka. det är kallt ute." och inte "du måste ha jackan. det är så kallt nu när det är höst, förstår du. och om du fryser och är kall då kan du ju bli sjuk och det vill vi ju inte. håller du inte med?" man får presentera det enkelt och stå ut med höga protester istället för att snärja in sig i förklaringsdjungeln och inte hitta ut sen. så tänker vi nu iallafall. kanske omprövar vi om ett tag.
jag är så glad för J. min man. vi stöter och blöter allt ihop. känns så skönt att inte vara ensam. så som jag förstår att till exempel mamma var när vi var små. pappa är grym, men när vi var små så jobbade han. MYCKET. mamma tog hand om oss. all föräldraledighet. alla VAB. alla föräldramöten. alla kvartsamtal. alla kriser och paniker. ALLT. J är guldet i mitt liv. barnen är nog diamanterna dårå.
småtjejerna är sååååå bedårande nu. lite mindre igliga idag. ellens favvokommentar just nu är "vill inte jag". ester är mer förståndig och bara härmar allt vi säger rakt upp och ned. när vi förmanar E eller ellen står hon jämte och håller med. lägger huvudet på sned och säger "inte knuffasch!" till ellen. mina söta små liv.
fick lite tid med E på kvällen också. hon berättade att de lekt affär på dagis. jag frågade lite hur leken gick till och som jag förstod det så var det fyra tjejer som hade en affär. i den kunde man köpa vad som helst. ingen handlade men de tjänade mycket pengar. cool affärsidé!

lyssnar på Peter LeMarc. vilken sång, va! vilken underbar underbar röst!

Inga kommentarer: