onsdag 23 september 2009

Provocerad

numera blir jag sällan provocerad. förr blev jag provocerad dagligen. två saker provocerar mig iallafall just idag.

1. reklam på tv för elitserien - den där en hockeyspelare kommer in på isen och knuffar undan en konståkare. ursäkta mig, men vilken jävla skit, rent ut sagt. som gammal konståkare tar jag det baskimej personligt. hockey, vad är det? hundra tjocka, svettiga och hormonstinna män på en is. de där fegpropparna packar in sig i hysteriska mängder skydd och jagar en puck i 20 x 3 minuter. det allra dummaste är när de börjar knuffa in varandra i sargen. förskräcklig sport.

2. regeringens ARBETSLINJE. sänka skatten så att de som jobbar får mer pengar. "det mest effektiva sättet att få människor i arbete är att göra det mer lönsamt att arbeta", säger mr. Borg. det stämmer säkert i många fall. det som provocerar mig är vad de tänker göra med de som inte går att motivera/hjälpa med pengar. PENGAR spelar ju ingen roll om man är på samhällets botten och famlar efter tunna tunna trådar för att ta sig upp igen. då tror jag inte det hjälper att belöna de där duktiga som jobbar och bestraffa de som inte gör det. klyftorna ökar istället för minskar. så tror iallafall jag.

japp. idag bytte bloggen skepnad. istället för mammablogg. så blev det en konståknings- och politisk blogg. finemang.

i morgon kommer oprovocerade Linda tillbaka igen.

5 kommentarer:

Vikkan sa...

Bra sagt!!!!

Sara S sa...

Jag håller helt med dig. När jag satt hos min jobbcoach sist började jag gråta för jag vill ju jobba men det är inte så lätt att få ett jobb.
En vän till mig tog ett jobb som städerska under sommaren. Du vet sån där som städar hemma hos folk som man avdrag för nuförtiden för att anlita. Hon berättade i alla fall vilka hemska avtal de hade. Jag tappade hakan, kan inte fatta att man får jobba så i Sverige. Är det den typen av jobb man ska bli tvungen att ta?
Byt regering nu.

Linda sa...

ler brett. var tveksam till politiskt inlägg i bloggen. men man måste ju inte hålla med. kritik är också välkommet.

Linda sa...

Hej!

Lägger mig inte i politiken ;-)

Jag ringde aldrig låg kvar och drog mig i sängen istället. Vi kan väl höras en kväll i nästa vecka?

Linda sa...

Linda: jag förstod nästan det. vi hörs nästa vecka istället.