onsdag 9 september 2009

Ring P1

jag som är pensionär i själen lyssnar ju som ni vet helst på radions P1. försöker vara lite mer poppig ibland. tex idag när jag körde till jobbet...då lyssnade jag på Morgonpasset i P3. förr i tiden (gymnasietiden 97-00) lyssnade jag alltid på Morgonpasset. Annika Lantz väckte mig varje morgon och lyckan var total. men nu: Morgonpasset är skit. vart tog alla skarpheter vägen? nu pratar de om ditt och datt utan vikt. i morse om jordens undergång som ska inträffa idag klockan 9 minuter över 9. s k i t. den där Kodjo som är programledare tillsammans med två tjejer (Hanna är ok) svär dessutom konstant och jag blir irriterad och smygfunderar på att skicka ett klagomail till Morgonpasset. vad tror ni om : "Kära Morgonpasset! Vad har hänt med innehållet i programmet? Jordens undergång, menar ni allvar? Och Kodjo, varför svär du varannat ord? Med vänlig hälsning Linda, snart 28-årig tant från Västsverige"... kanske inte. jag får nöja mig med P1. Morgon i P1...det är rejält. for real. P1:s absolut bästa program, efter Sommar då förstås, är ju Ring P1...då får alla som har en åsikt ringa in och vädra den i radio. underbart. för några veckor sedan ringde ett stridspucko in och tyckte att det inte är så konstigt att behöva ha fler fruar än en. kontentan av hans inlägg i etern var att män behöver sex och kvinnor vill bara bråka. då vart jag förbannad på riktigt. en annan sak som gör mig lite småsur är denna hetsjakt på landets rökare. rökning är farligt, det vet jag. jag har läst till sjukgymnast som bekant och i den utbildningen matas man i tre långa år om rökningens negativa konsekvenser, så jag VET. rökning har INGA fördelar. att rökning förbjudits på restauranger osv tycker jag är toppen. nu kan man andas när man vill gå ut (i mitt fall cirkus 2 gånger per år). att kommuner och landsting osv vill förbjuda rökning på arbetstid däremot... jag vet inte. det blir hets. de som röker vill ju röka. de är vuxna. de vet nog hur farligt det är. men att jaga dem så...tror inte det hjälper. vad tror ni? ibland ringer det folk till P1 och klagar på att någon har rökt i närheten av dem på stan... då vill jag ringa in och yla "Men gå en liten bit ifrån rökaren då!!!" nu blev det ett snurrigt inlägg. ibland är det svårt att få sagt det man vill.

5 kommentarer:

Linda sa...

egentligen stör jag mig inte på rökande i sig utan på att rökarna sniker till sig en massa extra raster på arbetstid som inte jag får. Jag får väl börja röka helt enkelt! Jag är avundsjuk!

Evelina sa...

Du är så förnuftig Linda! Jag håller så med dig!

Linda sa...

jo, det är klart att man inte ska ha fördel och fler raster för att man är rökare. det tycker jag man kan styra upp om man har ett inomhusjobb. man får röka på sin ordinarie rast, helt enkelt. jag tycker inte du ska börja röka, Linda. känns inte som du helt enkelt ;)

Sara S sa...

Jag och mannen har också alltid lyssnat på p3 och jag gör det oftast fortfarande men en hel del p1 blir det. Många morgnarna har vi undrat vad som har hänt med morgonpasset och suttit och skrivit klagomail i fantasin. Nu börjar vi så smått inse att det kanske är vi som börjar bli gamla. Eller? Men visst har det blivit sämre...väl.

Linda sa...

Sara S: känns bra att inte vara ensam om sin åsikt! jag inbillar mig iallafall att det blivit sämre. men det kanske är åldern (gapskratt)! svordomarna stör mig extra mycket... kanske också är ett åldertecken.