onsdag 25 november 2009

Man/män

blev inspirerad att blogga efter temat som tas upp i Bloggvärldsbloggen, som jag tidvis spanar in. temat, de har tydligen teman man ska blogga om, var män och manlighet. det är alldeles för kul för att ignorera, eller hur. vad är man och manlighet för er?

då det gäller män så har jag mest en som utgångspunkt. iallafall då jag börjar tänka. det är ju givetvis min man. han som jag snart hängt ihop med i 10 år och varit gift med i drygt 1 år. nu tänker jag givetvis inte hänga ut min egen make här utan istället säga något om min uppfattning, generellt. en del erfarenhet av det manliga könet har man ju även som kvinna. minns skoltiden och tänker på nuet. ska jag drista mig till att säga något om min man är det nog att han är väldigt otypisk för en man egentligen. eller jag vet inte. min man är min bästa vän. jag upplever oss som jämställda då vi delar ALLT (pengar, hushållsarbete, ansvar för barnen...osv). min man och jag kan också prata om ALLT. no secrets. iallafall inte som jag är medveten om.

mina strikt empiriska iakttagelser är iallafall som följer. notera att jag självfallet inte är objektiv då jag spanar in läget. har aldrig haft fallenhet för objektivitet. här kommer mina påstående om män.

1. små män får ta stor plats från början i livet. det märks redan på dagis att småkillarna tillåts stoja och bete sig mer än tjejerna. detta genomsyrar sedan hela livet. män tror att de är viktigare och framhåller gärna sig själva, då de lärt sig från börjat att ta plats.
2. män är generellt mer intresserade av sex än kvinnor. iallafall avseende frekvensen.
3. män kliver tillbaka till förmån för kvinnan då de blir fäder. om detta beror på att kvinnan kliver fram istället låter jag vara osagt.
4. män har snopp (något mina två minstingar upptäckte i lördags).

hipp. hopp. det är det jag tänker på direkt. som många känner till ligger jag och vilar åt det feministiska hållet och har en känd utvecklad allergi mot mitt första påstående ovan. det STÖR mig att jag befinner mig i en kvinnligt dominerad bransch men att det ändå tycks befinna sig MÄN på de riktigt tunga posterna. som kvinna är det fint att säga "men, jag skulle ALDRIG vilja bli chef". vet ni vad... jag skulle gärna bli chef. om tio år eller så. jag tror att jag skulle kunna bli en bra chef. hoppsan, jag är kanske man. blir problem med iakttagelse 4 bara.

so long.

Inga kommentarer: