fredag 1 januari 2010

Slutet på 2009 och början av 2010

jag tror jag börjar med det roliga.

NYÅRSAFTON. vi hade vänner här och hela dagen och kvällen var SÅ LYCKAD!!! badhuset var toppen. alla barnen trivdes i vattnet och Ebba vågade till och med doppa huvudet. väl hemma var maten god och barnen var som fem små änglar. de lekte och var så nöjda att jag aldrig sett på maken! ellen och ester somnade runt halv tolv sådär... och Ebba och store A i andra familjen var vakna in på det nya året och fick se fyrverkerierna från vårt vardagsrumsfönster... tack familjen R för att ni är så fina. alltid.

sen kom NYÅRSDAGEN... vi började i lugn takt med frukost vid 10 för allihopa (våra gäster sov över). nice. barnen lite trötta och gnälliga men det får man ta!? sen åkte jag för att luncha hos en vän vid 12.30 sådär...trevligt att träffa gamla vänner från studietiden som jag inte sett på alldeles för länge. våra liv är kanske väl åtskilda men det var fint att se dem. SEN vände allt. J ringde och frågade om jag trodde det var farligt att Ellen svalt ett par Panodil Forte (Panodil som är 1 gram STARKA). hjärtklappning. ringde giftinformationen och fick till mig att om hon svalt 1-2 var det lugnt och om hon svalt 3 eller fler fanns risk för leverskada. kände att det inte var läge att chansa. så det var hem och plocka upp ellen och åka till Akuten med ellenbellenklåfinger. vi kom hem nyss. ellen fick dricka kol. jag kan inte förstå hur hon kunde vara så duktig. det skär i hjärtat när jag tänker på hennes tapperhet. hon drack nästan 5 dl kol. utan en tår!!! hon blev mutad med 2 piggelin och diverse presenter, men ändå. sen var det blodprov och vi blev inlagda på en avdelning i väntan på provsvaren. "det kan ta 1 timme, det kan ta hela natten"... om de hittade för mycket Paracetamol i hennes blod skulle hon få motgift. lilla lilla lilla ellen! när vi kom in i lekrummet på avdelningen klockan 18 kollar hon sig kritiskt omkring och går sedan fram till närmsta sköterska (skötäskan) och frågar "hej, var är dockorna?". min lilla lilla Kavata dam. ellen fick inte mindre än 5 sköterskor och 1 läkare att leta efter dockor. de hittade en till slut. ellen nöjd. efter ett par timmar fick vi reda på att alla prover var okej. hon hade inte fått i sig så mycket, kanske en tablett...inte mer. tack! kanske hysteriskt att åka in men när det gäller leverskador så kan man nog inte chansa. nu är vi hemma. barnen sover. mina planer i morgon blir dessvärre inställda. jag orkar inte. 2010 började alltså lite upp och ned... men det kommer bli bättre. I can feel it. i morgon tror jag granen åker ut.

den har barrat sen minuten vi tog in den.

NU ska jag slappa med glögg. den måste ta slut. eller nåt.

hoppas er start har varit bättre än min. stor fet 2010-kram till er! i år ska Ebba börja skolan.

4 kommentarer:

Linda sa...

SÅ skönt att ni fick komma hem! Sitter på ett lugnt bb och funderar på hur jag ska fördriva natten men fem perfekta bebisar som sover.

Evelina sa...

Men lilla skruttan, tänk vad gott det kan vara med små piller?! Skönt skönt att det inte var så många hon petat i sig. Nej det är inte överdrivet att åka in, skulle gjort precis som du.
Stor nyårskram till er från oss!

TvillingTur sa...

Finns nog inget läge där det är bättre att chansa än att safe'a. Skönt att det inte var värre. Hoppas glöggen smakade... Jag tänker flagga för att hiva ut granen snart jag med. Den barrar inte så farligt, men den drar till sig småflickor som värsta brudmagneten.

-tobias.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Fy vilken pärs! Mycket ska man vara med om... ha en lugn dag idag, hoppas jag!