lördag 9 maj 2009

Indiska

på gymnasiet skrev jag massor av poesi. hur poesi definieras är kanske upp till var och en. men jag skrev iallafall. mycket. jag köpte fina skrivböcker på indiska och skrev och skrev och skrev. satt i hagaparken och tjuvrökte och skrev. måste leta fram de där böckerna någon dag... och kanske återge en rad eller två här? kanske inte.

på gymnasiet lärde jag iallafall känna ingrid. vi gick skrivarkurs ihop. vi gick i samma klass. humanistklassen på överklassgymnasiet (sigrid rudebecks gymnasium). vi var som en egen ö på den skolan. vilka tider! ingrid, du minns väl Rom. den staden har fastnat i mitt hjärta. jaja... ingrid har iallafall fortsatt att skriva och nu finns hennes första diktsamling Embargo till försäljning. kolla här.

en gång på en kräftskiva, några år efter studenten träffade jag en gammal gymnasiekompis som frågade vad jag gjorde. när jag berättade att jag läste till sjukgymnast såg han mycket förvånad och besviken ut. han sa "jag som trodde du skulle bli statsminister. och hon den där andra, hippien, hon skulle bli författare". han hade iallafall rätt om hippien.

Inga kommentarer: