tisdag 13 januari 2009

Akuten

på morgonen igår kändes ester okej men allt eftersom dagen gick tyckte jag att hon blev sämre. temp runt 39, svullen på halsen, röd bakom örat och allmänt rödflammig, blek, röd i ögonen...gnällig. så jag åkte in till akuten på östra vid 14. min syrra passade E och ellen en stund innan J kom hem. jag kom hem från akuten vid 18 ungefär så det var okej. vilken cirkus förresten. på akuten. barn som skriker. barn som är hängiga. barn som ser alldeles för pigga ut för att vara på akuten... nere i fiket, dit jag gick för att vänta på blodproven, satt en mamma och pappa och grät. jag började nästan också gråta. liiiiiiite känslig blir man. av att vara mamma. iallafall så klämde de på ester igår och tittade i öron och hals och tog halsprov och MÅNGA blodprov. stackars ester, blev stucken i fingret 3 gånger. tyvärr blev hon inte så glad av den fina spargrisen hon fick för att hon var så duktig. men men. doktorn hörde ett blåsljud på hjärtat också. jobbigt. man ska lyssna igen när hon inte har feber för att se att det ej finns kvar. finns det det blir det remiss till kardiologen. doktorn trodde iallafall att ester hade någon inflammation/infektion i en lymfkörtel på halsen. vi fick kåvepenin. idag ska vi tillbaks till sjukan för att se att crp gått ned. om inte får vi nog en annan slags antibiotika. hon tempade 39,4 i morse och det är så JOBBIGT när hon är sjuk. det är jobbigt när barn är sjuka. jag får ingen ro i min själ. kan inte sova. kan inte slappna av. mammakänslorna svämmar över... hoppas SÅ att detta går över fort. har en jobbig känsla i magen dock. det där med blåsljud känns extra jobbigt.

övriga familjen mår väl. idag är det dagisstart på gång. efter 3 veckors jullov. igår hade dansskolan premiär för terminen också. E lyrisk såklart.

måste gå. mannen muttrar över att jag är internetberoende. men någon drog måste man väl få ha?

5 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Har aldrig behövt åka in till barnakuten på Östra, huu lät som en otrevlig plats. Jag har varit två gånger på närakuten i Kungsbacka istället och där har det inte alls varit så mycket folk. Hoppas flickan frisknar snart.

Anonym sa...

Usch vad tråkigt. Hoppas hon piggnar till snart.
Förstår precis vad du menar, man kan inte slappna av alls. Undrar vad dom här vintrarna är till för ibland.

Anonym sa...

Siri har oxå haft blåljud på hjärtat när hon har haft feber men det har försvunnit när hon har blivit frisk. Med största sannolikhet är det ingen fara. Hoppas att lillfisen frisknar till snart.

Vi ska oxå till doktorn idag eftersom min skrutta ser ut som en prickikorv i ansiktet. Vill helst inte smeta på för mycket kortison heller hon får ju kortison i astmapuffarna och det tycker jag räcker.

Ring om du vill prata. Jag är ledig hela veckan. Imorgon och på torsdag ska kidsen gå på dagis och jag ska vara hemma. Ensam så skönt

Cia sa...

Stackars lilla Ester, hoppas hon blir frisk snart!

Inte kul att vänta på vård. Man hinner ju bli dubbelt så sjuk på den tiden :-(

Man får vara känslig som mamma, jag är också värsta bölisen numera.

Krya på er!

Kramar

Linda sa...

alla goa tjejer som kommenterar, ni är så fina!