onsdag 7 januari 2009

Historia

min farmor, som jag skrev om igår, skrev ihop "sin historia" 1993 för att min kusin bad henne. hon skrev om farfar också. min farfars mamma, Anna, blev änka när min farfar var 4 år. Anna var då 28 år och hade fem barn. den äldsta 8 år och den yngsta 3,5 år. hon bodde i en etta med kök och för att klara att ta hand om barnen flyttade hennes mamma hem till dem. de försörjde sig genom att städa och tvätta åt folk. de tvättade i ån Viskan både sommar och vinter. när de hade ont i pengar hyrde de ut rummet i sin etta till rallare och då sov alla sju i köket. Anna, senare släktens kändis under namnet "farmor Anna" dog 1984 då 94 år gammal. tydligen var hon enormt barnkär och sa att "man kan välja att vända barn mot sig eller till sig." jag minns henne inte tyvärr.

min farmors pappa var först gift med en kvinna och fick 7 barn. hustrun dog i barnsäng med sjunde barnet. då tog han pigan på gården till hustru och pigan Amanda fick 6 barn i sin tur. Amanda är mamma till min farmor. farmor växte upp på en gård i halland med sina föräldrar och sina 12 syskon.

vilka perspektiv, gott folk!

4 kommentarer:

Cia sa...

Va roligt att får veta "sin" historia! Vi kanske också skall satsa på så många barn, vi har ju redan 3!

Kram

Linda sa...

haha. riktigt så roligt tänker iallafall inte jag ha det! kram

Lindas trädgårdsblogg sa...

Min pappa har elva syskon och en av hans yngre bröder har skrivit sin historia. Han är född på 40-talet, men herregud när man läser det undrar man om det inte var 1800-talet ändå. Tänk att bara bada en gång per år och käka havregrynsgröt till middag varje dag? Oj, ungefär allt var annorlunda mot idag. Jag tycker det är intressant att höra hur det var "förr i tiden". Vilken skatt du har i din farmors berättelser.

Evelina sa...

Att ha tvillingar är ju en bit av kaka ju!
Min karls mamma och pappa har skrivit sin historia.
Karln och hans syskon fick sin mammas i julklapp.
Otroligt kul att ha!
Något att tänka på att göra själv.
Kram