tisdag 9 september 2008

Empty

trött... efter dagis åkte vi till grann"staden" och gjorde ett litet ärende. på kvällen var ellen&ester extremt gnälliga. den här gissningsleken håller på att ta kål på mig: trötta? hungriga? uttråkade? tänder? öronen? magen? frustration? de somnade strax efter sju och sen är det de obligatoriska uppvaknandena på kvällen...innan de verkligen somnar in (iallafall ellen gör ju det)...varför vaknar de då? rap på gång? närhetstörst? separationsångest? hunger? övertrött? drömmar? man VET ju inte med spädbarn. man kan bara kånka och bära och vyssja och trösta och viska små gulliga ord i deras små öron även om det är GRYMT frustrerande för mamman också. läste på tvillingnytt...hennes blogg...att hon minns det första året med tvillingar som i en dimma. intressant. jag är mitt i dimman och ibland måste jag säga att jag famlar. det finns inga enkla lösningar. ingen som passar alla. man får liksom gissa sig fram och göra det man tror är bäst hela tiden. sen i efterhand kommer man säkert komma på massa bra saker som man borde ha gjort... men att vara efterklok är ju typ det lättaste som finns.

i morgon kommer en jobbarkompis förbi på förmiddagsfika. hoppas hon inte blir avskräckt av mina ligister. hon har själv EN bebis i magen. ska bli roligt att se henne. och magen hennes. kanske borde jag städa och putsa när jag ska få besök (som inte är här så ofta) men jag kör mycket på "takeitorleaveit-metoden" just nu. väldigt enkel för mig själv.

på kvällen nu hade Ebba en sån där "jagälskarmammaväldigtmycketstund". så mysigt! jag fick hundra pussar och kramar och hon sa saker som "jag älskar dig av hela mitt hjärta".... så söt hon är. det finaste var när jag pekade på mitt hjärta och sa till henne att hon hade en alldeles egen plats i mitt hjärta...då svarade hon "du har en egen plats i min mage också, mamma". en annan rolig sak idag var när jag försökte förklara om luftstrupen och matstrupen som man har i halsen...jag tog två salladsdressingflaskor som exempel. då tittade hon oförstående på mig och sa till J "pappa, mamma leker ju med flaskorna. vid matbordet." jag är nog ingen bra pedagog. så enkelt är det. men jag försöker och nån sa väl att det är huvudsaken.

Inga kommentarer: