torsdag 26 februari 2009

Kooperativ

idag var min jobbarkompis här. eller iallafall min ex jobbarkompis. hennes lille pojke var söt som socker såklart. och fina tulpaner fick jag! GLAD.

på em var vi på möte på föräldrakooperativet. där har vi ju fått plats från 1/5. känner mig så dubbel. ni kloka kanske har något att säga. här kommer + och - för dagiset.

-

E går på ett annat dagis - hämta på två ställen. E ska gå på dagis 1 år till.
mycket arbete för päronen --> 10 städdagar per termin, dessa dagar är man också "jour" 1 dag om personalen blir sjuk innan en vikarie tas in, 1 lördag på hösten städdag ute (en förälder), en lördag på våren städdag ute (en förälder städar den andre tar med alla barn på en utflykt, 2 föräldramedverkansdagar per termin - vid tex. utflykter, sedan vill förskolan att man någon gång under barnens år på dagis tar ett förtroendeuppdrag under den tiden har man inget städ/jour).

+

mindre barngrupp - högre personaltäthet per barn.
alla föräldrar är engagerade och involverade.
större möjlighet att påverka verksamheten - större insyn.
billigare.
det jobb man får lägga ned på sin fritid är ju en investering i barnen?
verkar strukturerat (gympa 1 g/vecka, skogen 1 g/vecka, portfolio, fotodokumentation)
julpyssel och luciafirande varje år.
familjeutflykt varje vår.


vi har alltid varit nöjda med den kommunala förskolan, har möjligen känt på senare tid att det varit lite "förvaringskänsla". stor personalomsättning har vi också haft på E's avdelning, kanske otur.

svåååååååååååååååårt. det gäller ju det käraste man har. känner mig mer positiv efter att vi var där. vi har ju plats från 1/5 men vi får som sagt se hur det blir med den saken. tar vi platsen kommer vi iallafall betala från och med maj även om de inte börjar förrän i augusti/september.


i morgon: ÖF, badhuset med hela familjen (+farmor och faster), besiktiga bilen


kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

3 kommentarer:

Evelina sa...

Oj,hmm..alltså valen gör du/ni efter hur det skulle funka för er familj, så det är svårt att ge råd.
Jag hade ur min egen synvinkel valt kommunalt dagis,men det för att jag inte skulle ha möjlighet att vara dagisfröken om det skulle behövas med kort varsel.
Visst allt går väl men jag skulle inte vara någon bra dagisfröken(bättre att överlåta det till proffsen;-))
Sedan att det blir så mycket grejor runt ikring med städning och så.
Självklart bra att vara delaktig.
Men inte för mig, på de bitarna, kanske är jag lat, förlåt.
Men det enda rådet är väl som du redan gjort, + och- lista, jättebra!
Kram

Lindas trädgårdsblogg sa...

Kooperativet låter som ett toppenställe på sitt sätt, men jag hade valt det kommunala av bekvämlighetsskäl. Och eftersom ni varit nöjda så.

1+2-barnsmamma Carola sa...

Åh, förstår att det är svårt. Jag tycker alltid att det är så jobbigt att fatta beslut som berör barnens framtid.
Vi hade olika dagis för storsessan och tvillingarna(tycker inte om att benämna dem så men ibland är det praktiskt...) under ett års tid och det var ett rent h-vete, tyckte vi iaf. Vi höll bokstavligen talat på att gå under av stress. För vår del innebar det att få på alla kläder, sätta de små i vagnen o gå till storsessans dagis(ca 5 min enkel väg), lämna, gå tillbaka hem, lasta in de små i bilen och köra ca 10 min, lämna (två små tar en stund att lämna...), sätta sig i bilen och köra 10 min tillbaka till tåget(för min del, maken körde direkt). Jag mådde SÅ dåligt vissa dagar. Dessutom fick vi köpa en bil till bara för detta ändamål(såld nu).
De små var på ett bra dagis och sista månaden låg dagisen bredvid varandra(provisoriskt dagis i början) men för vår del kändes det ändå viktigt att ha dem på samma ställe. Sedan augusti -08 har vi dem på samma dagis, samma avdelning. Det är fortfarande stressigt att lämna och hämta tar en evinnerlig tid men det är så mycket bättre. Nu behöver vi bara ha dialog med personal på ett ställe och vi slipper blanda in bilbarnstolarna.
I augusti börjar storsessan skolan och då blir det två ställen igen men nu är alla större och det är inte långt till något ställe.
Samtidigt känns ju kooperativet som ett jättebra ställe, svårt det där. Du skrev inget om hur de ligger i förhållande till varandra geografiskt.
Inte mycket till hjälp kanske. Lycka till hur ni än väljer.
Kram