tisdag 22 juli 2008

Hoppar

E är hos mormor och morfar idag. och sover till imorgon. J och jag var i bebisaffären och kikade på bilstolar, sulkysar och annat kul. vi köpte en hoppgunga och fick vår vagn lagad. fjädringen var helt paj. när vi kom hem gjorde vi om vagnen till sittvagn. så nu ska här sittas i vagnen. båda tjejerna kan ju sitta själva utan stöd nu. iallafall en liiiiiiten stund. vi var och handlade mat också. så nu har vi mat igen. gôtt!

jag har städat lite. J hänger upp tavlor och ramar in. det är tomt utan E.

försöker glesa ut mellan måltiderna nu. satsar på att lära dem att äta välling...idag drack de liiiiiiiiiiiiiite liiiiiite ur flaskan. nya mattiderna ser ut såhär: amning morgon (och än så länge på natten), gröt vid 9, lunch vid 12, gröt vid 16 och välling (amning) vid 20. självklart är tiderna ungefärliga och självklart kommer det säkert att ändras igen om typ två dar...men ändå. en dag i taget gäller verkligen när man har två kottar. småkottar alltså. det är fördelar och nackdelar med att amma. en av nackdelarna är att det lätt (iallafall för mig) blir att man liksom matar lite då och då...lite för ofta kanske? det resulterar ju i att barnen aldrig är hungriga...men heller aldrig riktigt mätta om ni hänger med? så tror jag iallafall att det är här ibland. så nu glesar vi ut lite för att de ska äta mer när de väl äter. sen får vi väl se om de behagar bli vällingungar... E har ju alltid älskat sin välling... men hon var ju mer flaskbarn. började med ersättning till henne när hon var 3 månader. småkottarna har ju aldrig ätit ur flaska öht.

är lite låg. grät lite igår. det är så MYCKET. jag hinner inte med själva livet. visst att det är dubble glädje med tvillingar. men det är dubbelt jobb också. vissa dagar är så himla tuffa. känner mig otillräcklig heeela tiden och det känns mest som jag bara gör allt halvdant istället för ordentligt... ja... så är det ibland. idag har varit bättre. lite paus när E är iväg också. vet att hon har det bra hos mina päron. där får hon ALL uppmärksamhet HELA tiden. skönt för henne för det gillar hon. undrar om hon sover nu?

i morgon ska vi till bvc på 6-månaderskontrollen. kan inte förstå att ett halvt år har gått. om ytterligare ett sådant blir det kalas här. blir gråtfärdig igen. kan inte tro att jag "välsignats" med dessa båda små liv. de är så fina mina små. så olika. ellen med sitt stora leende och sitt lugna sätt. ester med sin busiga uppsyn och finurlighet. ellen är nöjd med det lilla. ligger och pillar länge på samma grej. ester är otålig och vill framåt. skriiiiiker när hon inte lyckas ta sig framåt då hon ligger på mage. tänk... jag har tre fina flickor. känns som en dröm.

ja... dubbel glädje. eller egentligen är det trippel glädje eftersom jag har tre flickor.

Inga kommentarer: