söndag 14 december 2008

Försvarets

hudsalva på mina läppar.

ester tog sina första steg alltså. lilla hoppan. så fin.

nu på kvällen fick jag för mig att testa att få ellen att somna själv i sängen. vi bär dem alltid till sömns annars. det gick bra trots vissa protester. får se nu hur sömnen blir under natten.

idag har E varit på kalas och innan det var vi på köpcentrat och köpte presenten hon och jag. efter kalaset blev det söndagsprommis hela familjen och sen lekte E här hemma med två polare. de är så fina när de leker och det är så KUL att liksom smyglyssna lite... de är så olika och så fina. ena tjejen som var här idag är helt ärligt VILD och det blir en sån ball kontrast till E som är lugna gatan för det mesta. väldigt lydig. egentligen är nog lydig ett hemskt ord och ibland tror jag att jag fostrat E för "hårt". vet inte. ibland blir min hjärna helt överhettad då jag tänker fram och tillbaka och utochin på barnuppfostran. go with the flow...det är så man får göra. leva nu och möta problemen när de kommer. prata ihop sig med pappan är bra också ;) min erfarenhet från E är iallafall att man tänker att "nu, NU, har jag koll...såhär gör man..." och en dag senare så ändras allt. utvecklingen tar fart igen och som förälder är det dags att gnugga de små grå igen "hur ska jag göra nu, med detta nya?". just nu är E's favvis när hon är arg "dumma mamma, DUMMA DUMMA MAMMA, din nedrans mallgroda!". inspirationen är nog Madicken. tidigare var det mycket stamp i golvet (inspiration: Lotta på bråkmakaregatan). när E säger till sina kompisar låter hon precis som jag. bra eller dåligt?

julen närmar sig nu. måste köpa julklapparna. måste slå in de jag redan köpt. paniken smyger runt hörnet men jag vägrar få julpanik i år. i år ska jag bara njuta. göra så lite det bara går och be folk i affären slå in. om de vill. det vill de nästan alltid och det blir ju mycket snyggare än när jag slår in. min känsla för estetik saknas helt och när jag slår in så ser det ut som att E slått in. inget ont om hennes förmåga men ni förstår vad jag menar.

kramis

Inga kommentarer: