söndag 7 december 2008

Glögg

björn ulvaeus pratar i sitt sommarprogram om att han saknar episodisk minne. nästan. episodiska minnet är till skillnad från det semantiska minnet minnet från just hur det var. där och då. förstår ni hur jag menar. det semantiska minnet är mer fakta. typ: sommar os 1992 gick i barcelona. iallafall... jag kände igen mig så i det som han pratade om. jag upplever ofta när andra talar om sin barndom att min är helt blank. jag minns typ ingenting. J minns flera saker från 4-årsåldern. jag har VAGA minnen från då jag gick i förskolan. då var jag 6 år. konstigt. jag känner ofta så. att jag minns så lite. enligt björn ulveaus så berodde det i hans fall troligen på dålig självkänsla. ännu konstigare. jag har alltid trott att jag har bra självkänsla. programmet fick mig att tänka mycket. på minnen som jag faktiskt MINNS. minnet är som drömmen. fragment.

minns benet i botten i saltvattenspoolen då jag skulle lära mig simma, första gången i spanien, som 6-åring. 1988. trodde inte pappa skulle se att jag hade benet i botten och fuskade.

minns att jag gick själv till skolan första skoldagen. ville inte att mamma skulle med. alla andras mammor var där. men det kändes bra för mig.

minns att jag var rädd för de stora killarna i skolan.

minns bildlektionerna i mellanstadiet.

nu flummar jag. visst minns jag massor. men ibland när mina vänner pratar så känns det som att deras minnesliv är så mycket rikare än mitt. nog om detta.


lyssnar på dire straits via youtube. de framkallar minnen. av pappa "detta är riktig musik, Linda".

förkylningarna har förvärrats. jag blir matt. ester var riktigt hackig nu på kvällen. hon hostar och hostar och hostar och skriker och vill inte äta. jag försöker ta tio djupa andetag. hjälper inte alltid. hoppas på en okej natt. lite sömn brukar göra underverk.

förut när jag skulle fixa middag till minisarna. J och E var iväg och åkte skriller på Heden. ester var allmänt gnällig och jag hade henne på armen. jag skulle mixa mat och höll i mixerstaven. eftersom ester var på andra armen så kunde jag inte hålla i själva behållaren. iallafall. jag satte igång mixern och hela behållaren börjar snurra... varm köttfärsås mixad med makaroner flög över köket och fastnade klädsamt på golv, skåpsluckor, diskmaskin och i taket (!). tio djupa andetag. ganska svårt att städa köket med två gnälliga och hungriga bebisar på golvet. men jag klarade även denna utmaning. iallafall så sitter jag ju här nu. med tomatfläckar på mina jeans och lite lite köttfärssås i håret. luktar vitlök. måste duscha.

sen ska jag dricka glögg. jag älskar glögg. helst utan mandel och russin och annat trams. faktum är att glögg minner mig om en annat söt vindryck: sangrian.

god söndagkväll!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar också glögg! Å, sangria med! Då tänker jag tillbaka på min semesterresa till Spanien för 3 år sedan! *njuta*

Du har en utmärkelse att hämta på min blogg! =D

Hoppas flickorna kryar på sig snart!!!

Kram Viktoria

Anonym sa...

hoppas att tjejerna inte har hostat för mycket inatt och du har fått sova några timmar iallafall. Albin är förkyld och Siri är frisk. Hm, hur länge håller det tror du? Siri springer och kissar OFTA så nu ska jag ringa VC och kräva att de odlar.

Uppsats skrivande går ganska bra och vi ligger enligt schemat säger vår handledare.

Kram på er!

Linda sa...

ja, spanien kan verkligen framkalla njutningsfulla minnen även för mig.

natten var okej. skönt att det går väl med uppsatsen.

Evelina sa...

Det här med minnet,
Jag har precis som du svårigheter med att minnas saker från barndomen.
Karln berättar om massor av saker som hänt honom, medan en annan kommer ihåg ett fåtal saker.
Lite skrämmande tycker jag.
Fanns det något bra namn för totalt konstant minnesförlust??
;-)

Linda sa...

jo det finns ett sånt namn. men det har jag glömt... hahhahahahhahaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!