tisdag 2 oktober 2007

Bättre människa

tandläkare avklarad. jag hade början till några småhål men inget som behöver lagas. skrev på nytt friskvårdsavtal och har nu lovat följande:
- tandtråd varje dag
- skölja med flour 1 gång per dag
- äta regelbundna måltider och socker/godis endast en gång i veckan
- borsta tänderna morgon och kväll med flourtandkräm
jag ska helt enkelt bli en bättre människa. i morgon ska jag iväg och fylla på mitt lager med flourskölj och tandtråd. får ångest när jag tänker på att behöva laga en tand. om det blir hål i en av mina visdomständer var fröken tandläkare så snäll och förklarade för mig att då måste man operera bort den och då ingår inte den lilla kostnaden i friskvårdsavtalet. min slutsats: få för fan inget hål i nån visdomstand. jag blir svimfärdig när jag tänker på att OPERERA bort en tand. kommer att kräva lugnande minst (helst narkos) när den dagen kommer.
kariesfobi är alltså dagens ångestmoment nummer 1.

nummer 2 är inte sämre: DET GÅR MAGSJUKA PÅ DAGIS. min stora kräkfobi bara tilltar för varje minut. hjäääääääääääääälp... hur ska det gå med bebisarna i magen om jag börjar kräkas? orkar verkligen inte och bara hoppas hoppas hoppas att vi slipper denna gången.

nummer 3: jag röntgade tänderna hos tandläkaren. ville först inte, men tandläkaren intygade att det INTE var någon fara för bebisarna...jag fick ha blyförkläde och allt...men det kändes ändå inte helt hundra.

tre stora ångestmoln på min himmel i dag. men hinner inte tänka på det nu. ska laga middag (lax med potatis och kall sås) och ladda en tvättmaskin. E har kompisen L här och är allmänt lycklig över det. J jobbar och jag hade behövt hans stora famn i magsjuke-, karies- och röntgen träsket.

bäst jag går och borstar tänderna 17 gånger för att dämpa ångesten generellt. ska sprita händerna också.

Inga kommentarer: