torsdag 4 oktober 2007

Trött

svårt att inte känna igen sig själv fast man liksom är sig själv. att vara gravid är jobbigt på det viset. känner inte igen mig... jag är så van att vara rörlig och kunna hoppa upp och ned och aldrig känna att min kropp är ett hinder. nu är det precis som att jag lånat ut min kropp till någon annan och det har jag kanske på sätt och vis. när jag går förbi en spegel så undrar jag vem knubbsälen är i en millisekund...innan jag kommer på att det är jag. J kallar mig för sin lilla kut. kut är likamed sälunge, tror jag. men det är okej. på något vis känner man sig ändå vacker. iallafall jag. som en superwoman. en frodig gravid kvinna måste ju vara det kvinnligaste av det kvinnliga...inget jag strävar efter annars kanske, att vara frodig alltså, men nu känns det bra. och lite roligt. man blir rätt komisk också. som en cylinder fast en människa.

en annan sak med att vara gravid är att folk runt omkring en (kvinnor då) inte kan prata om så mycket annat än graviditet, förlossningar och barn. detta gäller kvinnor som har barn förstås. sen diggar folk att kommentera hur stor man är. jag blir inte ledsen när de säger det...men jag funderar på varför det är okej att säga så till gravida. det är ju ALDRIG okej annars. tänk om jag skulle säga "men svea, så mycket du lagt på dig de senaste veckorna"... det händer ju inte. förra gången råkade en släktning påpeka att jag kanske gått upp lite mycket i vikt (vilket jag iofs hade men det hör ju knappast hit)... då talade jag om för honom att han tappat rätt mycket hår senaste tiden och började se riktigt tunnhårig ut. toppen! blev populär då. nej, men jag var nästan mer hormonell med E i magen. rätt förbannad och så...mer temperament än vanligt. och då kan man ju säga att jag har lite granna med temperament även då jag inte är gravid.

hos barnmorskan idag gick det prima. lyssnade på hjärtljuden på småttingarna. de ligger båda mellan sisådär 147 och 152 slag per minut. hb idag var 117 och blodtrycket 115/65, ungefär som innan. barnmorskan tyckte jag skulle börja dubbla dosen med järn. kanske en bra idé.

i morgon fredag. J är ledig och han och E ska till badhuset på förmiddan. sen hämtar jag dem efter jobbet och så kommer vänner på eftermiddagen... vänner med barn så jag tänkte bjuda på lyxmat: falukorv i ugn med potatismos, efterrätt: glass i strut. underbart. han ska vara ledig på måndag också. sååå underbart att få ha honom hemma lite på kvällarna. bara lördag och söndag räcker liksom inte. det går så fort.

J och mamma hade förresten städat hemma idag när jag kom hem från jobbet. sååååååååååå underbart... jag gillar när det är städat. inte pedant. men lite. undrar just hur det går med ordningen när twinsen kommer.

Inga kommentarer: