tisdag 2 oktober 2007

Somna

andra dagen på projekt: lära sig somna själv. hon ligger där inne och småpratar med nallen måns, tror jag. inga ledsna miner idag. tränar sig på att finna sin egen ro. egentligen är ju det ganska svårt. liksom det där att släppa taget om vakenheten och kontrollen och bara somna in. för en vuxen kanske skönt många gånger...men för barn svårare. de kan ju dessutom missa något spännande. hemska tanke.
jag har själv haft svårt med det där att somna in ibland. på kvällen kommer liksom alla tankar och alla problem känns 100 gånger större än på dagen. min kloke far säger alltid att man inte ska ta några tunga beslut om kvällen. han har rätt, som alltid. får väl se hur lång tid det tar idag. har snart gått en halvtimme.

läste en annan blogg om en mamma med cancer. modiga modiga människa. hon skriver helt rätt upp och ned och jag blir imponerad. hennes son är jätteliten. mina problem liksom försvinner när jag läser om sånt. vadå magsjuka och karies? vem bryr sig om sånt löjl när folk går omkring och har cancer.

jag har fler och fler sammandragningar. ska till barnmorskan på torsdag igen. får la se vad hon säger. jag vill ju helst jobba så länge det går. tror jag blir knäpp av att gå hemma också. mår annars bra. illamående såklart...men det är ju pga den där lappen om magsjukan på dagis. ska be att hon tar hb och blodtryck också...och så vill jag ju helst höra hjärtljuden... igen. vill försäkra mig om att de lever och finns. läääääääääääängtar efter nästa ultraljud. det är i vecka 28, drygt sex långa veckor kvar alltså. usch. graviditet handlar verkligen om väntan och tålamod. bra för en sån som mig att träna på det där. men trist är det. eller egentligen är det ju inte trist att vara gravid. det är kul och spännande. och man får ha milstolpar/delmål. nästa delmål är väl 25 fulla veckor. då finns iallafall en chans att barnen överlever utanför magen...även om chansen är liten. efter 25 fulla veckor blir nog nästa delmål 28:e veckan för då är det ju ultraljud igen... visst är jag bra på att leva i nuet? skämt åsido...men det är så svårt. aj, liberalen kickade till rejält. härliga tider!

dags för te och kvällsmacka, tror jag minsann.

Inga kommentarer: