fredag 8 augusti 2008

Humble

ni vet, innan man får barn. man har tankar och idéer om hur man ska göra och inte göra. jag fick barn så tidigt så jag hann aldrig skaffa mig sådär jättemånga tankar. men några. en av dem var att jag inte ville att mina flickor (eventuella) skulle bli såna där tjejtjejer med rosa pluttinutt och gulligull. jag vill ha rejäla brudar med skinn på näsan... ni vet. det där med prinsessor och skräp har jag alltid själv tyckt varit rena tramset. när E var liten var jag rätt bra. jag klädde henne oftast i ganska neutrala kläder och mycket sällan i klänning, blusar och kjolar och sånt. tilläggas bör kanske att jag själv nästan aldrig har klänning eller kjol. inte att jag har manlig stil eller så. men jag gillar jeans och tröja. använder sällan smycket och så... jaja... iallafall. någon gång runt 3 år så hände något med E. hon ville nästan alltid ha klänning/kjol till dagis (och alla andra dagar också för den delen). och eftersom jag väljer att inte bråka om kläder så får hon ju gärna ha det. nästan alla klänningar och kjolar i hennes garderob är gåvor från andra än mig och J. vart vill jag komma nu då?
idag var E och jag på H&M och skulle inhandla regnkläder och mockasiner. E ska nämligen börja i dansskola 1/9 och det står på lappen att man ska ha mockasiner. och duktig mamma som jag är så tänkte jag nu köpa det. när vi valt regnkläder är vi påväg mot kassan och jag kommer på att vi ju skulle ha de där mockasinerna. då får både E och jag syn på det samtidigt... precis jämte kassorna finns en hel hörna med DANSKLÄDER... dansskor i rosa och glitter... dansklänningar och tights och allt allt allt med "hello kitty" på. E bara studsar av lycka. "mamma, man behöver fina fina dansklänningar när man ska börja i dansskola." jag: "det räcker nog med de där skorna...sen går det nog bra att dansa i vanliga tights och en tischa (t-shirt)". E såg helt oförstående ut och började ivrigt att pussa den fina dansklänningen. jag klappade ihop totalt och inhandlade klänningen, tightsen och dansskorna. E var så lycklig. "är allt detta till bara mig, mamma?". väl hemma har hon dansat runt i sina kläder hela kvällen. min fina tjej. min prinsessa. hon ÄLSKAR allt som har med prinsessor att göra...som jag ju skrivit om tidigare också.
ja, inget blir som man tänkt sig. jag tänkte bli en sån där som inte skämmer bort min tjej för mycket och då SÄRSKILT inte med fåniga prinsessgrejor. och fåniga danskläder som hon inte ens behöver.... men jaja. hoppas hon blir bra och rejäl ändå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

HAhaha, jag känner en annan liten prinsessa som hade blivit överlycklig för samma utstyrsel!!! Siri älskar sina kläder med "Kittykatten" som hon säger.

Hoppas att allt är väl med er. Vi kan väl höras i veckan. Ring på kvällen när ligisterna har somnat.

Linda sa...

tänkte förresten att din sessa kanske vill kolla igenom E's gamla kläder... vilken storlek har hon nu?