söndag 17 augusti 2008

Äntligen

igår flyttade vi äntligen ned våra kläder till garderoberna i nya sovrummet. rensade rejält bland mina grejor. sorterade till exempel undan alla tröjor som är för korta. inge sugen på att visa russinmagen nåt mer. ever. skänker det till loppisen som finns här i vårt lilla samhälle. det är ändå sjukt vad mycket kläder man har. vi lever i ett överflöd och 9 av 10 av våra behov är inbillade. promise. jag menar, hur många (i sverige) kan ärligt säga att de BEHÖVER nya kläder? vem kan ärligt säga att de BEHÖVER en platt-tv? vår konsumtionssamhälle är sjukt. ibland blir jag sugen på att bli mer radikal. vägra köpa nya saker till exempel. nästan vad som helst finns ju att köpa begagnat. ellen&ester till exempel...de har nästan bara ärvda/lånade prylar och det funkar ju alldeles utmärkt. det är, trots allt, dubbelt detta med ideal och ideologi. för trots det man har i sig i fråga om ideologi och ideal och idéer så finns ju ändå människans önskan att "vara som alla andra". eller iallafall nästan som alla andra. hänger ni med mig?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig helt. Jag känner också för att bli mer radikal ibland, men det är svårt. Får för mig att bara köpa secondhand/begagnat i perioder, känns lite bättre ur miljösynpunkt.

Evelina sa...

ÅÅhh vad du är bra! Nu fick jag mig en spark i baken att faktiskt sortera kidsens kläder, det har nu stått på min "att göra lista" ganska länge, Tack!

Linda sa...

bättre för ekonomin och plånboken, visst. håller med om att det är svårt dock.

"to-do-listor" har jag också gott om. just nu: MÅSTE vattna mina blommor. akut.