lördag 21 mars 2009

Robinson

spanar på robinson på myskvällen och funderar på hur annorlunda allt är för en snart 5-åring. vilka perspektiv E har. inte alls som våra.

idag släktkalas hos min kusin. trevligt och barnen uppförde sig så fint. mamman stolt stolt stolt. när vi gick från lägenheten till parkeringen hade jag klätt barnen i randiga tröjor och mössor som mamma stickat. vårsolen sken och allt var bara så himla bra. mina tre flickor! så ljuvligt fina. jag spricker.

men nu är mamman trött. som den här mamman ofta blir. OJ så trött jag blir när alla somnat (alla barn då). luften går ur mig och jag gäspar stort som en krokodil. om såna nu gäspar men ni är med på liknelsen, va?

min kusin, ja, som vi var på kalas hos. vi är/var så nära. levde så lika liv. känns som alldeles nyss men det är ju länge sen nu. men ibland saknar jag henne som vän. vi är inte alls ovänner men vi är på så olika platser. hon gör karriär och lever som singel. jag är hemma och planerar ingen vidare karriär faktiskt. jag är gift och har tre barn. bara att säga det, alltså att jag är gift och har tre barn. känns så overkligt. och fantastiskt. men overkligt. tänker ibland på en film som jag gillar (fast jag inte gillar slutet) som heter "sliding doors". vad hade hänt om jag gjort annorlunda val? hur hade mitt liv sett ut? hade jag... osv? vet ni till exempel att jag planerade att åka till Dublin efter studenten och jobba på pub och strosa runt? men jag träffade J och stannade hemma. vet ni att jag sökte psykologprogrammet i stockholm och KOM IN, men tackade nej eftersom jag hade J här i gbg och kände att jag inte ville åka fast jag var ivrigt påhejad från olika håll. alla håll faktiskt. varför sökte jag till psykologprogrammet, minns inte? så mycket i huvudet. så många val man gör och så blir livet där efter. fast man inte alltid är så supermedveten när man väljer. min kompis ;) jonas gardell brukar säga att man alltid har ett val. att man alltid väljer. exempel: jag valde inte att bli sjukgymnast då jag sökte utbildningen i april 2002 utan jag väljer det VARJE DAG då jag förblir det. är ni med? på samma sätt VÄLJER jag aktivt allt som är mitt liv. min man, mina vänner, mitt jobb, min fritid, mina ........... ja, allt.

nog om det.

dags för att tala lite med J. av någon outgrundlig anledning hinner vi inte tala med varann så mycket dagtid. i dag på släktpartyt så log vi mest mot varann lite då och då i samförstånd. tyst. typ: du tar den blöjan så kollar jag vad ellen gör osv.

god kväll/natt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

mysig lördag ni har haft!

själv är jag förkylningssur och gnällig. jag hoppas att söndagen blir en bättre dag.

kram på dig

TvillingTur sa...

hej där... kul att du kikat förbi på bloggen min. det är alltid roligast när främmande personer hittar dit och särskilt när de dessutom lever ett liknande liv. ser fram emot att kolla in din blogg och se hur ert första år sett ut. för detta är ju nåt alldeles speciellt. svårt att föreställa sig innan det inträffar.

allt gott.
-tobias.

Linda sa...

Linda: hoppas också att du får en bra söndag. ser fram emot lördag i nästa vecka. bara du och jag ;)

tobias: jo, första året är speciellt. och tiden efter det också förstås. när jag tänker tillbaka på första tiden så är det som en dimma. minns inte. det var en minut i taget liksom.

Anonym sa...

Jag längtar oxå efter nästa lördag!

söndagen verkar arta sig bättre än gårdagen.

kram på er