tisdag 17 mars 2009

Sol sol sol sol sol

solen. idag värmde den mitt ansikte och hela kroppen ler. hej solen! varför har du varit borta så länge? ibland när jag tänker på vädret så undrar jag varför man väljer att bo i sverige. men sen tänker jag på allt det andra (allt utom vädret) som är så bra och minns varför vi bor kvar här. jag älskar sverige och allt fantastiskt här. men vädret. kanske därför vi svenskar är så fixerade vid att tala om vädret. jag vet att klara (från mia och klara) är expert på väder. hon pratade kul om väder i sitt och mias sommarprat. nog om väder för idag.

jobb idag. när jag kom hem hade J gjort tacos! så gott. svärfar var förbi en sväng också. vilken bra dag idag!

fick tips om en bok av John Ajvide Lindqvist för ett tag sedan, "människohamn" heter den. en fin bloggläsare tipsade. och nu lyssnar jag på den. väldigt spännande när man börjar läsa en bok utan att veta något alls om vare sig författaren eller handlingen. eftersom jag lyssnar på boken så har jag heller inget omslag eller någon baksida att se på för att bilda mig en uppfattning. boken är verkligen allt annat än det jag väntat mig. boken börjar ganska platt och lite udda och jag blir lite irriterad på handlingen och på han som läser (författaren själv?), men efter ett tag börjar de MÄRKLIGASTE och konstigaste och VIDRIGASTE saker att hända och jag blir chockad och får tidvis illamåendekänslor när jag läser. tänker mycket på boken och på vad författaren egentligen är för en konstig kille. men visst har han lyckats ändå, författaren alltså, som får mig att känna så mycket känslor och tänka så många tankar? för er som vill ha en ANNORLUNDA bokupplevelse kan jag rekommendera ovantstående bok. det är verkligen inte sånt jag brukar läsa. men lite kul och bra ändå att prova nya smaker. inget för oss som är mörkrädda egentligen eller äckelmagade...men ändå.

åh, vad jag älskar att ha börjat läsa igen. dagtid lyssnar jag. på kvällarna läser jag en "riktig" bok som handlar om längtan efter en dotter. skriven av hon den där sexualrådgivaren Katarina med något konstigt efternamn. kanske konstigt att läsa den nu när jag har tre döttrar. intressant iallafall. jag har ju alltid önskat mig en dotter. jag fick tre! vilken lycka!

lite splittrat. sitter framför tv:n med J's lilla dator (J har kopplat ihop den med det "riktiga" tangentbordet) och det handlar om polygami. det finns så mycket konstigt. och många saker kan jag förstå eller åtminstone acceptera. men polygami, jag vet inte.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också läst en bok av den författaren som heter Låt den rätte komma in. Det går en film på bio som är baserad på den nu. Iallafall så stämmer din beskrivning av "din" bok in ganska bra på den som jag läste. Jag kanske ska läsa Människohamn också för jag gillade den andra.

kram

Anonym sa...

Jag läste "låt den rätte komma in" först och tycker därför att Människohamn är rätt snäll i jämförelse.
Författaren har ett språk som tilltalar mig otroligt mycket. Blir så imponerad av folk som kan skriva som honom. Hur kommer man på allt och hur får man ihop det. Kul att du gillar den trots att den är rätt så rå.

Och visst är det underbart med sol. Men vi hade förmodligen inte heller blivit så tokiga när den kom fram om vi inte varit utan den så länge.

Anonym sa...

Stort tack till dig, du vet hur man uppmuntrar en deppig tvillingmamma! Tulpaner luktar verkligen vår. KRam till dig!
/Emma med trippeltrubbel

Evelina sa...

Du skulle skriva en bok Linda!
Du skriver så där bra som gör att man känner igen sig själv, enkelt och med lite eftertanke och lite sarkasm ibland, i love!
Kram

Linda sa...

blir varm av alla fina kommentarer. blir sugen på att läsa "låt den rätte komma in" också. men först måste jag läsa fortsättningen på stieglarssontriologin. kram på er!